Effectief communiceren

Je bent goed in je vak. Maar wat voor veel ICT’ers geldt, geldt ook voor jou: het over je werk hebben met anderen, afspraken maken over samenwerking, duidelijk maken wat je nodig hebt in een project, dat is niet altijd makkelijk. Wat voor jou logisch is, komt bij die ander niet over. En soms trap je onbedoeld op tenen of krijg je totaal verkeerde input voor je werk. Het levert je stress en frustratie op. Je werk kost je zo te veel tijd en je bent er te veel mee bezig in privétijd. Uiteindelijk lever je natuurlijk goed werk op, maar het had een stuk makkelijker gekund… 

Je zou willen dat je in één keer duidelijk zou kunnen maken wat je wilt (en niet wilt). Dat jij ook beter zou snappen wat een ander in zo’n situatie dan bedoelt. En het zou helemaal fijn zijn als je ook een beetje zou aanvoelen wat hij of zij wel denkt of voelt, maar niet zegt. 

In de training Effectief communiceren leer je op een nieuwe manier contact te maken met anderen. Je ontdekt hoe je jouw boodschap goed overbrengt en hoe je ter sprake kunt brengen wat echt van belang is.

Na deze training
  • Lopen samenwerkingen soepeler
  • Heb je betere relaties met je collega's en klanten
  • Leveren anderen gewoon op waar jij om hebt gevraagd
  • Kost je werk je daardoor minder tijd
  • Hoef je minder in privétijd te werken
  • Algemeen
  • Programma & skills

Leer hoe je makkelijker samenwerkt en betere resultaten krijgt. Je krijgt tips en methodes die toegesneden zijn op jouw eigen communicatiestijl die je helpen om effectiever te communiceren.

In de training komen de volgende onderwerpen en vaardigheden aan bod:

  • Jouw persoonlijke communicatieprofiel: dit profiel geeft aan waarin je meer en minder effectief bent in je communicatie, zodat je gericht kunt verbeteren
  • Je gespreksdoelen bepalen
  • Helder formuleren
  • Actief luisteren
  • Praktijksituaties oefenen (met professionele trainingsacteur)
  • Praktijkopdracht: persoonlijke actiepunten formuleren en uitvoeren